Terug naar het kikkerlandje

18 juli 2021 - Beverwijk, Nederland

Zaterdagochtend als we vertrekken uit ons appartement regent het fors, echt het weer om naar huis toe te gaan. Na opnieuw geen controle aan de grens, rijden we enkele uurtjes door Duitsland. We zien aan de tegenovergestelde route veel file, maar wij blijven zo goed als filevrij. Wel zien we een caravan compleet in vlammen opgaan: de vlammen sloegen meters hoog om zich heen. We rijden De luchthaven van Frankfurt voorbij en dan is het nog een minuut of 20 naar het hotel.

Het hotel ligt in aan de rand van een klein dorpje in the middle of niets. Het schijnt een oud congrescentrum te zijn met overnachtingsmogelijkheid. We worden begroet door een nonchalante man, die naar het schijnt ook alle andere taken uitvoert. Nou ja, schoonmaken is daar geen één van. Het trappenhuis en de gangen ruiken erg vies en ook de badkamer heeft een betere tijd gekend. Er hangt een vreemde vibe in het hotel. We weten dat het maar voor één nachtje is, maar toch voelt het onprettig. Nadat we heerlijk indiaans hebben gegeten (met onze handen) in een aangrenzend dorpje, maken we ons klaar voor de nacht. We barricaderen zelfs de deur, omdat onze kamers te ver uit elkaar liggen om elkaar te kunnen horen. Het ontbijt krijgen we in een papieren tasje, welke gevuld is met twee broodjes, gekookt ei, reepje en een flesje drinken: een schoolreisjes-lunchpakket. We willen snel vertrekken uit dit hotel, dus eten we buiten snel wat uit het tasje vandaan en vertrekken richting Nederland.

Als we dichterbij Keulen komen, zie we veel colonnes van reddingswerkers, op weg naar de getroffen gebieden. Rijen van vrachtwagens met boten, brandweerauto's, rode kruis wagens, ambulances...er wordt groots ingezet. We kruisen eenmaal een weg (onder ons) die afgezet is en waar het meegesleurde vuil van het water nog op de weg ligt.

Ook bij de Nederlands grens zien we geen grenscontrole en rijden soepeltjes richting de randstad. Op de A9 vlakbij huis, hebben we een kwartiertje vertraging door wegwerkzaamheden. Als we de auto uitstappen is het stralend weer en lezen we dat het in Oostenrijk ook noodweer is geworden. We zijn op tijd naar huis toe gegaan. Wat voelt het heerlijk om weer in eigen huis te zijn met Yara en de diertjes.

1. Jacqueline Satumalay:
    19 juli 2021
    Fijn dat jullie weer thuis zijn. Jullie zijn zeker op tijd vertrokken.
  2. Paula Rumping:
    19 juli 2021
    Veilig en gezond weer thuis. Net op tijd de dans ontsprongen.
  3. Nico:
    Home Sweet Home! ☀️🏠
  4. Kishore IJpma:
    19 juli 2021
    Eigen huis is goud waard.