Gaisberg Hiking

14 juli 2021 - Kirchberg in Tirol, Oostenrijk

Gisterenavond hebben we het besluit genomen om te wandelen op de berg, waar ons appartement aan grenst: de Gaisberg. Gelukkig is het de ochtend droog en wordt er pas rond 13 uur in de middag regen verwacht, dus om even na 10 uur stappen we naar buiten. De route loopt vanaf het dal via een kronkelpad omhoog naar het liftstation, om vervolgens via de andere zijde van de berg naar beneden te kronkelen. Eerder hadden we besproken om met de stoeltjeslift omhoog te gaan en dan naar beneden te lopen, maar dat leek op Google maps een erg korte wandeling. Daarnaast lijkt het opwarmen van de beenspieren een goede voorbereiding op de afdaling, waar de knieën goed aan het werk moeten. Dit nieuws sloeg best in als een bom en al snel wandelen Joel en ik met z'n twee naar boven en keren Matai en Sona om richting het dorp, om zich daar in de winkeltjes te vermaken. We spreken over een 1,5 uur af beneden aan de berg.

De wandeling is een pittige met flink wat steile stukken, maar het uitzicht is werkelijk prachtig. De bewolking sluiert door het dal en aan de bergtoppen. We lopen door delen van de mist heen en dan voelen we de druppeltjes neerslaan op onze kleding. Onderweg komen we meerdere groepen koeien tegen. We stoppen om ze te bewonderen en aaien. Boven bij het liftstation bezoeken we het restaurant en bellen we even met "beneden". Alles goed daar? Ja, alles is goed. fijn.

De tocht naar beneden begint met een kinderspeurtocht en ook wij kijken mee en maken gebruik van enkele metalen glijbanen. Veel te leuk om er aan voorbij te lopen. Halverwege onze afdaling begint het met regen en al gauw volgt ook het gerommel van onweer. We lopen sneller en sneller naar beneden, met onze poncho's aangetrokken. Super blij dat we deze meegenomen hebben, want het water komt inmiddels flink uit de hemel naar beneden en vormt stroompjes over de weg naar beneden. Als we eenmaal bij het dalstation aankomen, zijn de schoenen doorweekt, maar gelukkig is daar het appartement. Matai en Sona zijn door de eigenaar binnengelaten (we hadden 1 set sleutels meegenomen ipv 2), die toevallig voorbij kwam. Er word zelfs aangeboden om op de X-box te spelen, maar ze slaan het aanbod af. Binnen spelen we weer spelletjes en gaat iedereen zijn eigen weg.

Na een rondje warme dranken en een douche, zijn we klaar voor een tripje naar het dorp. Ditmaal laten we ons niet nat regenen en rijden met de auto het centrum in. We stoppen bij het Kracherl, want daar eten we vanavond en bowlen we een potje. Als we 2 uur later weer in de auto stappen, is de zon doorgebroken en hebben we nog kort plezier van de ondergaande zon.